Sunday, March 21, 2010

family and my life

Assalamualaikum semua, hari ni aku rasa nak kongsi pasal kehidupan berkeluarga. pernah tak korang semua terfikir apa peranan korang yg sebenarnya dlm sebuah institusi kekeluargaan! sebenarnya aku pun dulu tak lah fikir sgt pasal hal ni, yg aku tahu I as a son and as well as a student aku perlu blajo bersungguh-sungguh utk menjadi cth yg terbaik utk adk2 jd aku pun blajo la smpi nak pecah kepala coz tak nak hampakan parent aku.pasal duit aku tak kisah sgt coz as long as I do well in my study, they'll nevermind to spend on me!

tapi yalah, mungkin sebab aku ni anak sulung naluri aku menegah aku utk menyusahkan parent agar memenuhi kehendak aku.sejak aku darjah 6 lg aku dah berazam utk g blajo di asrama coz tak nak susahkan mak bapak aku. bila aku ting 3 mak aku dah rancang suruh aku ambil lesen lepas je habis SPM. mula tu aku ingat baik aku kerja dulu boleh la aku bayar duit lesen sendiri, tp umi aku kata dia yg akn sponsor..jd aku fikir tu dah cukup baik!lgpun umi aku kata dia takkan bg harta kpd anak2nya bila kitaorg  dia hanya akn bg ilmu pengetahuan sahaja..jd mungkin ini yg dia maksudkan dgn cara dia memberikan ilmu

korang tahu tak time aku ambil lesen aku berasa berdebar padahal bukan duit aku yg keluar pun!sumpah sesen pun tak! lgpn umi aku takkan marah kalau aku gagal sekali pun..sebenarnya sebab aku berdebar adalah kerana aku kesian dgn parent aku yg telah byk berkorban utk aku jika dibandingkan dgn pengorbanan yg telah aku berikan utk mereka..sebab tu aku bertekad utk lulus dgn sekali ujian je..tapi mmg adat dunia org takkan mengerti keadaan kita..mereka hanya tahu bertepuk sorak sekiranya kita gagal dan mencaci dan mencela sekiranya kita berjaya..itulah adat dunia..apabila kita berjaya melakukan sesuatu mereka akn mencari keburukan kita kerana mereka tidak suka melihat perubahan yg positif kpd org lain..

macam aku, bila aku berjaya mendapat lesen ada sesetengah kelompok manusia dengki akn mula besuara "bolehlah kau berjaya lulus ambil lesen sebab parent kau yg taja, tak matang la guna duit mak bapak..guna duit sendiri baru lah matang!"dan bla..bla..bla...itulah ungkapan jelik yg biasa aku akn dgr.. yg paling aku benci bila org kata aku ank manja sebab tak berdikari cari utk dpt lesen..hey c'mon man! umur kita baru berapa? bukan layaknya utk kita mencari duit sendiri semata-mata utk urusan kecil ni!sekali pun aku berkerja aku akn guna duit itu utk bayar duit masuk universiti nnt dan aku lebih prefer melaburkan duit aku dlm saham dan bon!..itu di namakan matang, berwawasan dan berdikari!

org boleh kata apa pun selagi mereka tidak rasa apa yg kita rasa!..bagi aku bekerja pada umur aku skr ni hanyalah sekadar memenuhi masa terluang, menimba pengalaman dan kemahiran softskill dan pastinya utk mendapatkan wang utk membeli apa yg aku inginkan tanpa bergantung pada org tuaku.

aku sedar, aku adalah aku!aku ada ibubapa yg perlu aku gembirakan walaupun aku terpaksa sengsara utk itu..aku akan menjadi seorang anak yg akn sentiasa mencari jln mengubah nasib keluargaku agar menjadi lebih baik dan selesa..sebab aku ank sulung yg menjadi tongkat kepada org tuaku dan penyuluh jln utk adk2ku yg tercinta 

No comments:

Post a Comment